Min Ponnygaloppkarriär

Många visste det säkert redan men för er som inte visste så täbkte jag berätta om mina 9 år som ponnyjockey. Till att börja med så vill jag bara knäcka en fördom som många har mot galoppen, Ungarna rider full fart och hästarna blir förstörda av det både psykist och fysiskt (förslitningar, svårare att rida hemma osv.). Det är en fördom som jag fick höra mycket när jag höll på som mest men faktumet är att ett lopp innebär att man ska bedöma sin ponnys styrka och snabbhet och rida så taktiskt som möjligt för att komma så långt fram i resultatlistan som möjligt, allt handlar om taktik! Känna till sina konkurrenter och deras starka/svaga sidor. Och många ponnyer lär sig skillnaden mellan lopp på banan och ridning hemma, och skador, tränar du din ponny så att den är förberedd konditionsmässigt så undviks muskelskador och förslitningar. Tänk på det!

Men nog om det, nu ska jag berätta om min ponnygalopp tid. Jag red mitt allra första ponnygalopp lopp på Mantorps travbana 1999 (jag var alltså sex år). Red på min fina shettis Fyffelin som startat ett par gånger tidigare med en äldre tjej som heter Py Jägerden (Ni från Nyköpingstrakten borde veta vem hon är). När starten gick så började jag bromsa och tyckte det var jätte läskigt och red så lång väg som möjligt i kurvorna, och ändå så lyckades vi vinna! Samma dag så vann Fiffe och Py KM i ett annat lopp eftersom på den tiden fick ponnyerna gå flera lopp per dag. Jag red även Fiffes dotter Marshmallow Z i ett lopp och kom 3.a från slutet. Kommer faktiskt ihåg att jag strax innan mål låg sist och hade en lucka emellan två ponnyer som jag tog. Det kallar jag bra minne! Men efterår var jag sur för att jag inte kom sist för då hade jag fått en godispåse i tröstpris!

När jag var 7 år så började jag tävla på Täby, Fiffe hade en oturlig vår med feberslängar osv så jag kom inte igång och började tävla henne igen förän på hösten år 2000. Jag red alltså mest Mallow som var en avkastardrottning och kunde börja bocka när som helst i loppet så man var alltid tvungen att ha ett mantag och hålla stöd i tyglarna. Våran största merit var att komma tvåa efter Fiffes storebror Frej som på den tiden vann allt!  

På en galoppträning med Marshmallow Z våren år 2000.



Showgalopp på Strömsholm, Augusti 2000. Jag & Fyffelin.

År 2001 fyllde jag 8 år och startade för fullt med Fiffe och jag började även tävla min B-ponny Rollex som tidigare startats av Rickard Gustafsson (Som idag är Amatörjockey). Jag kvalade till SM med båda två och kom 4.a med båda!

 
Jag och Rollex, sensommaren 2001.


Fiffe & Jag, hösten 2001.

Höjdpunkten på året var nog ändå att jag fick rida i Globen i shettis steeplechasen! Vi red 4 lopp på hela helgen och vi lyckades komma 2.a i ett! 

2002 var mitt och Fiffes storår! Vi vann nästan varje tävling på hemmaplan, kom 3.a i Derbyt och åter igen 4.a på SM! 2002 blev mitt sista shettisår då jag börjat bli lång som en flaggstång redan. Tävlade i globen igen och vann inte mindre än 3 av 4 lopp den helgen!  

Fiffe & Jag i Globen 2002! <3

2003 tävlade jag bara Rollex och vann ett lopp på Täby, red både Derbyt och SM men inte med några topp placeringar.

2004 gick jag över på C-ponny pch tävlade Pideli Pi i ponnygalopp, många känner säkert igen Pi från Sarah Gustafssons blogg som köpte henne vid årsskiftet 04-05.


2005 Tävlade jag Sputnik! I början gick det väll sådär men mot sommaren hade han börjat förstå vad det hela gick ut på. Vi lyckades ta ett SM-Silver. Den allra första vinsten kom på sommaren i Göteborg och på hösten tog vi ett KM-Guld!

KM-Seger! Sputnik och Jag på Täby.

2006 red jag inte så jätte många lopp, startade Sputnik en gång och sedan red jag Mammas ponny Coco Irish Licorique ett par gånger utan några större framgångar.

Jag och Svarten på Täby (Långa stigläder pga att han var lite bökig i starten så jag behövde benen för att hålla mig kvar helt enkelt)

2007 Red jag min dåvarande D-poony Voorvijks Balo och kom näst sist på SM, Fick även starta ett fullblod som hette Chesparia xx på SM och tog Brons!

Chesparia & Jag.

2008 Red jag bara ett lopp, en arab som hette Kantra ox på Derbyt på Jägersro.

Kantra cantrar till start ;)

Härliga minnen! :)

Kommentarer
Postat av: Daniela

Det verkar jätte kul med galopp!



HAr alltid velat tävla det, haha :)

Men det får nog bli med en annan ponny, den jag har nu har inte så mycket fart i sig, haha :)

2012-01-18 @ 22:34:27
URL: http://upplandsryttarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0